Wednesday, April 16, 2014

Allah Kan Ada!

Assalamuailakum.

~ Al-Fatihah ~

11.4.2014 - genap sebulan.

Dugaan FAD tak terfikir dek akal. Tak terfikir langsung.
---------------------------------------------------------------

Muhammad Sufi.

Pengalaman terindah. Masih lagi terngiang-ngiang gerakannya. Tepat 37 minggu dalam perut, masakan boleh lupa dalam sekelip mata. Namun, FAD mengambil masa untuk melupakan. Seorang ibu tak mudah. Terlalu berat.

Bermulalah cerita baru dalam hidup FAD. Kehamilan. Awal kehamilan hingga ke akhir semuanya baik, cuma adakalanya di akhir-akhir tu FAD semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja.

Sholeh?
Alhamdulilah, dia berkorban untuk berpindah kesini sebelum FAD bersalin. Rezeki anak.


9/3/2014 - Ahad

FAD sedar awal pagi tu. Perut mengeras tapi belum ada tanda nak bersalin. Start rasa tak sedap hati, lepas solat subuh terus bagitahu Sholeh perut FAD mengeras tapi tiada movement dari baby. Kebetulan memang ada appoitment checkup dekat hospital bersalin pagi ni. Appoitmnet checkup pukul 11.30am tapi pukul 8am kami sudah bergerak ke hospital. Dalam perjalanan ke hospital, FAD sempat berseloroh dengan Sholeh,

FAD     : "Rasanya macam check in hospital harini"
Sholeh  : "Eh, tak lah..."

Sebelum jumpa doctor, kami sempat breakfast dulu. Perut masih mengeras tapi kali ini, FAD dapat rasa pengerakan dari baby tapi perlahan, alhamdulilah sedikit rasa lega masa tu. Dalam hati terfikir, mungkin baby dah penuh dalam perut, tu yang pengerakannya agak perlahan.

Namun, dalam hati memang tak putus berdoa. Memang berdebar-debar, kali ni lain macam rasanya tapi kuatkan juga. Bila masuk jumpa doctor, masing-masing tersenyum riang. Kami berbual dalam keadaan yang gembira sampailah masa untuk scan baby.

-----------------------------------------------------------------

"YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH.........."

Suka atau tidak, bersedia atau tidak, dugaan tetap akan datang.

Seakan tak percaya......Sholeh bertanya,

Sholeh : "Doktor, apa maksud doktor sudah tiada?"
Doktor : "Sholeh, Fadzilah, anak awak sudah tiada"

Tergamam.....

Doctor mengesahkan baby dalam kandungan sudah tiada. Baru beberapa jam. Ya allah, keadaan ketika itu seakan terhenti. Doktor terdiam. Kami terperanjat. Doctor scan berulang kali. Tali pusat tidak terbelit, air mentuban masih lagi cukup cuma, tiada pengerakan, tiada dengupan jantung dari baby. Sekelip mata!

FAD?
Beberapa jam? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Kenapa FAD tak perasan?. FAD tertanya-tanya. Inalillah wa Inna ilaihi rajii'un. Air mata mula mengalir. Sholeh masih lagi tenang dan kuat! Doktor terus membuka keseluruhan record kesihatan FAD. Dari A ke Z, doktor teliti.

Doktor : "Record cantik. Tadi saya ingat awak ada darah tinggi atau kencing manis, tapi record awak semuanya okay, tiada masalah. Kedudukan baby pun dah kebawah. Memang tunggu nak bersalin je ni."
FAD     : "Tapi doctor, tapi masa breakfast saya rasa pengerakan dia"
Doktor : "Awak rasa dia bergerak sebab baby mula menjauhi dari perut awak"
FAD     : "Betul ke doktor dah tiada?"
Doktor  : "Betul, tiada pengaliran darah dalam badan baby lagi."

Doktor macam tak sanggup nak teruskan percakapannya. Doktor dan Sholeh pengang erat tangan FAD.

Doktor : "Fadzilah, awak kena reda, sabar, kuat! Dalam perut kita tak tahu apa yang berlaku. Jangan salahkan diri atau apa. Kita akan tahu punca sebenar bila awak melahirkan baby ini nanti, sekarang awak kena admit sebab kami akan induce awak untuk keluarkan baby ini. Baby awak dalam keadaan yang masih baik cuma dia dah tidak bernyawa. Dalam keadaan macam ni, kita kena back to basic, ingat Allah, ingat ini semua takdir Allah. Awak kena reda dan sabar".

Mengigil....

Kuatkah FAD? Mungkin ada kata FAD gila atau terlalu ghairah. Kebarangkalian untuk baby survive tipis. Bukan tipis, memang sudah tiada. Tapi, mana ada ibu yang tidak berharapkan keajaiban. Apa yang akan berlaku adalah diluar bidang kuasa FAD. Lebih-lebih lagi disaat-saat kita sedang menanti hari sahaja. Namun, siapa kita untuk mempersoalkanya?

Admit...

Akhirnya, Sholeh menangis, kami menangis. Ini kali kedua FAD nampak dia menangis sepanjang perkahwinan kami. Pertama, ketika ijab dan kabul kami. Sholeh kuat, menangis cuma seketika.

Sholeh memapah dan memeluk erat FAD, tidak sekali pun dia melepaskan. Dia tahu FAD lemah ketika itu. Sejurus urusan kemasukan hospital selesai, Sholeh menghubungi keluarga di kampung. Ternyata semuanya terkejut. Sukar untuk FAD ceritakan keadaan di kampung ketika itu. Rasa sedih menyelubungi keluarga lebih-lebih lagi mak dan mak mentua. Sedih kerana FAD. Perasaan seorang ibu. Masing-masing faham kepayahan mengandung 9 bulan.


10/3/2014 -Isnin

Hari ke - 2, jalan baru buka 3cm. Disebabkan tiada gesaan, pembukaan jalan untuk bersalin mengambil masa yang agak lama. Sepanjang admit, masih mengharap keajaiban dari Allah. FAD semakin lemah, mungkin sudah semalaman bertarung menunggu pembukaan jalan untuk bersalin. Pagi di wad, FAD dan Sholeh membaca surah Yassin buat Sufi. Iya, Sufi. SUFI adalah nama akan diberi,sekiranya perempuan atau lelaki baby kami nanti.



11/3/2014 - Selasa

Hari ke - 3. Pagi ni, FAD tak dapat baca Yassin dengan Sholeh, FAD kian lemah. Sholeh bacakan Yassin disisi, hingga FAD terlelap. Sholeh takut, lalu dikejutkan FAD. Kami berbual, berbual tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan. Dalam keadaan sakit, air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah. Sudah terlalu banyak tertumpah. Sholeh tidak mahu FAD terus melayan perasaan.


Sedih...

Lumrah manusia, bila ditimpa musibah akan bersedih. Usah ditanya tentang sedih kepada FAD. Kala diberi ujian sebesar ini, FAD kecundang. Betapa diri ini lemah. FAD malu pada ALLAH. Ya Allah........ampunkan aku. Segera sembunyikan kembali tangisan yang masih bersisa. Kami yakin Allah ingin ganti dengan sesuatu yang lebih baik nanti. Amin.

This is the time.....

Allahuakhbar, sekitar pukul 2 pm, air mentuban FAD pecah di atas katil wad, ketika itu jalan dah buka 4.5 cm. FAD sudah bersedia untuk bersalin. Kebetulan ketika itu Sholeh baru sahaja selesai solat Zohor. Sepanjang situasi itu, insan terpenting dalam hidup ada di sisi iaitu MAK, AYAH dan SUAMI. Ayat al-quran tak lekang dari mulut mereka.

Ini satu perjuangan!
Badan FAD terlalu lemah. Dalam keadaan FAD ‘sibuk’ contraction, atas nasihat Mak, Sholeh menyuapkan FAD makanan memandangkan FAD masih belum menjamah makanan lagi. Itulah tenaga yang FAD ada.

Antara hidup dan mati, memang nyawa dihujung tanduk semata-mata hendak melahirkan zuriat dari darah daging sendiri. FAD disorong ke labor room (LR). Detik melahirkan hanya Allah saja yang tahu. Sholeh masuk ketika FAD hendak bersalin. Sholeh tahu FAD perlukan dia masa tu. Alhamdulilah, 4 kali teran, akhirnya FAD berjaya membawa keluar SUFI dengan izinNya. Bukan membawanya untuk melihat dunia, malah untuk terus ke Syurga ALLAH. FAD selamat bersalin secara normal, dengan mudah. Subahanallah. Terima kasih ya Allah.



Tepat 3.02 pm, seorang bayi lelaki untuk kami dengan seberat 3.08kg. Itulah Muhammad Sufi. Lahir sahaja Sufi, rasa lega yang paling ditunggu-tunggu. FAD rasa ada titisan air jatuh ke dahi FAD. Sekali lagi, Sholeh menangis, dia menyaksikan segalanya. Sholeh senyum dan kucup dahi FAD sebelum dia keluar untuk menguruskan jenazah Sufi.

Siap saja urusan di LR, FAD terus dibawa masuk ke wad semula untuk berehat. Mak dan Sholeh menuggu FAD dengan rasa bersyukur. Sedih bercampur gembira. FAD sedar, hari itu FAD satu-satunya ibu yang tidak mendengar, maaf, tidak AKAN mendengar tangisan suara dari anak sendiri.

Sementara menunggu process pengurusan surat menyurat untuk membawa Sufi balik ke kampung untuk pengkebumian, kami sempat berborak,

Sholeh : "Terima kasih sayang, sayang memang kuat! Sayang berusaha keluarkan Sufi walaupun sayang tahu Sufi sudah tiada."
FAD   : "Takpe abang, saya akan simpan kenangan melahirkan Sufi ini baik-baik. Allah telah simpan dia. Dia telah keluar, dia telah pergi, dia anak kita."

Mak, hanya mampu mengalirkan air mata. Mak terlalu faham perasaan seorang ibu.


Selang beberapa minit, nurse datang membawa jenazah yang siap dimandi dan dikafankan. Wangi baunya. Kami buka kain dipermukaan muka Sufi.

-----------------------------------------

FAD : "Comel anak kita bang..."

FAD dukung lalu menciumnya, dahi ke pipi. Rambut - lebat. Mulut - merah. Rasa lembut dan sejuk. Bau wangi yang FAD tak pernah bau selama ini. Bau yang tidak dapat FAD membelinya.

Sholeh : "Ikut raut muka sayang...sejuk perut sayang mengandungkan anak kita, tapi.......tinggi macam abang." Sholeh berseloroh.

Kali ini, setitis pun air mata FAD tidak mengalir. Tidak tahu kenapa tapi rasa puas dapat menatapnya. Saat akhir untuk melihat jenazah Sufi, tenang dan bersih. Kami kucup dahi dan pipinya buat kali terakhir seakan-akan lirik mata Sufi mengikuti wajah kami. Sayu. Sholeh peluk kami bertiga.

Bergegas....

Memandangkan hari sudah semakin petang, kami tidak sempat berbual panjang. Jenazah Sufi terus dibawa balik ke kampung kerana pengkebumian akan dilakukan sejurus selepas solat Isya'. Sholeh balik ditemani emak. Sepanjang perjalanan KL - Muar, emak memangku cucunya. Ahli keluarga, saudara mara, orang surau dan beberapa orang kampung sudah bersiap sedia di rumah.

Sholeh sampai tepat waktu azan Isya' berkumandang. Sholeh membawa anaknya untuk tatapan terakhir ahli keluarga. Suasana hiba. Amat hiba ketika itu. Sholeh tidak berkata apa-apa malah tidak menangis kerana dia tahu dimana tempat Sufi akan berada. Sufi pergi tanpa dosa. Pergi dengan sempurna. Dan akhirnya jenazah Sufi selamat dikebumikan.

--------------------------------------

FAD tidak dibenarkan balik untuk bersama-sama melihat pengkebumian Sufi. Malam tu FAD bersendirian, tidur bertemankan bau Sufi yang masih melekat pada baju. Bunyi macam seram tapi itulah satu-satunya malam yang FAD tidur lena. Lena sangat.


Punca:

Di LR, sejurus selepas Sufi keluar dari rahim FAD, doctor terus menyiasat punca kematian. Ianya berpunca dari tali pusat terlipat, membuatkan nutrisi tidak sampai kepada baby dan terputus oksigen lalu membuatkan tali pusat itu membengkak. Doctor menunjukkan tali pusat tersebut kepada kami. Memang betul, kami nampak tali pusatnya membengkak sedikit di bahagian yang hampir dengan pusat baby. Bahagian itu terlalu dekat dengan urinya.



- Tamat -



Terima kasih:

Terima kasih Allah kerana bagi FAD peluang rasa nikmat ini walaupun sekejap. Walaupun hanya 9 bulan 7 hari dipinjamkan Sufi dalam perut ini. PRICELESS. FAD akan simpan baik- baik kenangan indah ini. FAD bersyukur dapat merasai pengalaman mengandung dan melahirkan walapun tidak berpeluang menjaganya. Terus terang, hingga ke saat ini, air mata mengalir jika ingatan dan rindu datang menyapa.

------------------------------------
Terima kasih Sholeh, memberi harapan, keyakinan, kesetiaan dan cintanya kepada FAD. Saya cintakan abang sehujung kuku, walau selalu dipotong, ia akan selalu tumbuh.

------------------------------------
Terima kasih Hospital Pakar Al – Islam yang memberi 100% perkhidmatan terbaik. Staff, nurse dan doktor sentiasa peka dan mahir dalam urusan masing-masing. 
Sebelum discharge, FAD sempat bertemu doctor dan nurse-nurse yang menjaga FAD selama 3 hari disana. Ucapan terima kasih memang tak lekang dari mulut FAD.

Doctor memeluk sambil berkata : “Bukan saya yang memudahkan urusan awak disini, tapi Allah.”

Kami menangis, malah nurse-nurse turut mengalirkan air mata. FAD admit berdua dan discharge pun berdua. Insyallah, FAD akan kesini lagi untuk anak-anak akan datang. Ameen. Sekali lagi, TQVM untuk Dr Norlida dan Dr Rosilawati. Anda dihati FAD.

---------------------------------
Terima kasih ahli keluarga, saudara mara dan jiran tetangga yang merasai kehilangan dan turut menangis bersama-sama. Anda membuat FAD kuat. Berpantang di kampung adalah perkara yang paling hebat. Tidak sekali mereka membiarkan FAD keseorangan yang adakalanya FAD memang mahu sendirian.

----------------------------------
Terima kasih para sahabat. Ketika FAD masih di hospital lagi, tak lekang dari kehadiran kawan-kawan. 2 3 kali datang untuk bertanyakan khabar. Memberi FAD semangat dan bersama-sama berkongsi kesedihan. Menghiburkan FAD, ketika FAD tidak mampu tersenyum.

Kawan - kawan dari jauh sanggup turun ke Muar untuk melawat, sedangkan ketika itu FAD masih belum bersedia untuk bertemu dengan orang ramai.

TERIMA KASIH SEMUA!


Motivasi:

Alhamdulilah. FAD dan Sholeh sudah reda, sabar dan kuat dengan apa yang diberi oleh Allah. Walaupun reda, sabar dan kuat ini adalah perkara yang paling perit sekarang, tapi kami percaya ada gembira di akhirat nanti. Kami sentiasa menadah tangan untuk memujuk dan pujuk rayu Allah kerana ketika dan saat ini hati kami sangat merintih. Merintih kepada Allah kerana Allah suka orang yang merintih kepadaNya. Kami mahu meraih hikmah besar ini dariNya. Tapi hati perempuan, hari ini kuat, esok lusa tak tentu lagi. Terkadang, FAD seakan putus asa. Ketika rasa itu datang, hanya doa dan zikir sebagai peneman, sebab reda dan sabar tak semudah dikata. Tapi, ini janji Allah bahawa orang yang beriman pasti akan diuji.

“Aku dah taat perintah Allah, aku dah solat, aku dah baca al-quran, aku dah sedekah, aku dah zakat, tapi kenapa aku diuji?”. Lalu Allah bagitahu, “Jangan sesekali kamu kata kamu beriman, kalau kamu tidak diuji, jangan kamu fikir kamu akan masuk syurga, sedangkan kamu tidak diuji seperti orang-orang dan para nabi sebelum kamu.”

Subhannallah.

Dalam 1 hadis kursi, ada mengatakan, “Kalau hambaKu datang kepadaKu berjalan, Aku datang pada dia berlari, kalau hambaku datang kepadaKu berlari, Aku datang kepadanya sepantas kilat”.

Ujian hanya untuk orang yang layak menerimanya.
Kenapa FAD? Kenapa Allah ambil anak FAD? Kenapa bukan orang lain?

Kerana, Allah telah tilik satu persatu, berkali-kali hati ini, lalu Allah bagitahu, orang ini sangat layak menerima ujian ini dari Aku. Bukan semua orang, tapi setiap diri masing-masing ada takdir mereka sendiri. Wallahu a’lam. Hanya Allah yang lebih mengetahui. Bagaimana FAD menyiapkan diri dengan ujian yang tidak diduga ini?.

Pandang orang lain yang lagi hebat diuji, tentu kita akan rasa betapa kecil dan tak seberapa ujian yang Allah berikan untuk kita rasai.
  • Rasullulah saw, walaupun setiap hari tersenyum, tapi hari-hari nabi menangis dalam doanya. Rasullulah saw kehilangan orang tersayang. Cuma kesedihan kita dan kesedihan nabi itu sangat berbeza. Baginda kehilangan ibu, ayah, isteri malah 3 orang puterinya. Tetapi tetap tabah lalui hari-harinya.
  • Kehilangan Yusof. Ayahnya kehilangan anak yang paling disayangi. Namun Allah lebih tahu apa yang dirancangkan.
“Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang besar. ”

Wahai Allah, anak aku Kau punya, segala-sagalnya Kau punya Ya Allah. Kau adalah yang berhak memberi dan Kau juga berhak mengambilnya.

Sedikit kita berfikir, berdoa, berzikir, merintih tapi nilainya besar disisi Allah.
  • Ada orang, Allah bagi mata. Allah bagi pinjam sampai 17 tahun. Sihat. Tapi bila 17 tahun sakit, Allah ambil matanya. Sebab mata itu siapa punya? Allah punya.
  • Ada orang, Allah bagi anak sampai umur 21 tahun. Tiba-tiba kemalangan. Allah ambil anak dia, sebab apa? Itu hak Allah.
Itu hak allah. Allah maha mencipta dan kita adalah mahluk yang dicipta yang perlu akur dan tunduk kekuasan dan kehendakNya.

Adakah sedih dibenarkan dalam agama? Jawapannya, ya. Tetapi ada batasnya.


Hikmah:

Yakinlah, ada hikmah dan rahmat disebalik dugaan ini. Kematian adalah sesuatu yang pasti dan apabila sampai waktunya semua kita pasti akan menghadapinya. Malah kalau menyorok dalam gua sekali pun Malaikat Maut akan tetap datang juga.

Hadis riwayat Abu Hassan radhiyallahu’anhu, ia berkata:
"Saya mengatakan kepada Abu Hurairah, bahawa dua orang anakku telah meninggal dunia. Adakah berita (hadits) Rasulullah Sallallahu Alaihi Wassalam yang dapat engkau sampaikan kepadaku yang dapat menyenangkan hati kami berkenaan dengan anak kami yang meninggal itu. Abu Hurairah menjawab: Ada! Anak-anak kecil (yang meninggal) menjadi kanak-kanak syurga, ditemuinya kedua ibu bapaknya, lalu dipegangnya pakaian ibu bapaknya - sebagaimana saya memegang tepi pakaian ini – dan tidak berhenti (memegang pakaian) sampai Allah memasukkannya dan kedua ibu bapaknya kedalam syurga." (Hadis Sahih Riwayat Muslim : 2635-1524)

Anak ini insyaAllah menjadi penghuni syurga. Oleh itu bersabarlah dengan setiap ujian yang menimpa dalam hidup kita. Ganjaran sebenar bagi kita adalah di sisiNya.


Wallahu a’lam. Hanya Allah yang lebih mengetahui.

Wassalam~

Relakanlah dia pergi…ALLAH KAN ADA!

169 comments:

Lalalatif said...

Allahuakbar...

Fad, sedihnya sy baca...
Tak tertanggung rasanya...

Mudah2an Fad dan suami makin tabah...
Dah ada yg menunggu Fad dan suami untuk ke syurga...
InsyaAllah...

Al-fatihah buat Sufi...

Anonymous said...

be strong my dear fad.

Al-fatihah buat Muhammad Sufi.

Nanie Dean said...

Assalamualaikum Fad... sedih sangat KN baca cerita Fad ni.
Insyaallah Fad boleh lalui semua ni dengan tabah.
KN sangat memahami perasaan itu sebab KN pun pernah melaluinya.
7 tahun menjaga seorang anak istimewa tapi Allah ambil juga dia akhirnya... Redha dengan ikhlas. Insyaallah Allah akan gantikan dengan yang lebih baik. Amin.

Unknown said...

Fad be strong . !!!

saya tak pernah mengenali fad tapi cerita ini menyentuh naluri saya sebagai ibu .Berat yang kami rasa berat lagi yang ditanggung oleh Fad. Rezeki itu pasti ada. InsyaAllah .

Alfatihah buat Muhammad Sufi.

Fiza Rahman said...

AS salam fad. 1st time dtg sini. Drop by dari blog marini. Ya! allah....sedihnya baca kisah² insan terpilih nih. Tak sedar air mata jatuh. Bertabahlah. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Al-fatihah buat Muhammad Sufi.

Puan Awin said...

Subhanallah,berat nya ujian yg fad lalui...semoga fad dan sholeh tabah hadapi ujian ini...kita antara insan yg terpilih....

Unknown said...

Salam takziah Ye adikku....Allah hanya uji hambanya yang kuat hadapi ujiannya itu. Fad mmg seorg yg tabah. In sya Allah akan ada rezeki Allah yg lain nanti. Yg penting Sufi dah menunggu ibunya di sana...

AinYaNun said...

Perkongsian yg sgt bermakna... Ibu yg HEBAT,! Melahirkan ahli syurga...

AinYaNun said...

Perkongsian yg sgt bermakna.. Ibu yg hebat! Melahirkan ahli syurga!

Anonymous said...

saya dpt rasa apa yg fad rasa sbb saya pun pernah melalui saat ini. anak sulong saya yg dikandung 39wks meninggal dlm perut sbb abruptio placenta..semoga fad tabah dan tenang dlm tempoh berpantang ye. alhamdulillah..skang saya da ada 3org cahayamata..setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya...insyaallah...allah xkan uji kita melebihi kemampuan kita..!!

Unknown said...

Salam..ya Allah..ujian Allah terhadap FAD dan saya agak serupa..baby boy..35 wks..lahir pd 10/3/2012..sangat sedih..sehingga kini masih segar..Muhammad Rizqi..

ziela said...

alfatihah buat anakanda. pengalaman fad sama seperti sy 8 tahun yang lalu. arwah anak sy meninggal dlm perut ketika genap 9 bln. meninggal disebabkan tali pusat terputus. segala simptom yang fad rasa sama yg rasa. tp sy bersyukur sekurangnya ada anak yg akan menunggu di sana. cuma kita perlu byk beribadah. aamiin

Unknown said...

Salam..apa yg sis lalui sama seperti yg st lalui thn lps bln 8..bezanya sy 35weeks..sampai saat ini sy masih lg terasa kehilangan putera hati yg sy tggu2 kehadirannya 8thn..apapun sy redha..sy hrp sis juga tabah n redha melalui ujian Allah ini..

The Perfect Shield said...

Allahuakbar!

Fad, sedih sangat baca cerita awak ni.

Alfatihah buat Sufi.

Harap Fad, suami dan keluarga tabah hadapi semua ni.

Ya betul. Allah kan ada.

Unknown said...

AlFatihah buat anak syurgamu Muhammad Sufi...sungguh.berat mata yang membaca.berat lagi apa yg awk tanggung.mungkin kalau letakkn sy ditempat awk,sy tk kuat.semoga terus tabah kerana Sufi tggu kalian di syurga.Amin

Anonymous said...

Assalamualaikum fad,wlu dr kejauhan saya tetap doakan fad kuat hadapi semua ini..saya juga adalah insan terpilih yg tidak dpt mendengar tngisan anak disaat dia dilahirkan..saya dipaksa bersalin kerana keadaan baby yg kritikal n terpaksa melepaskan dia pergi wlu dengan hati yg berat..wlu hanya sejam melihat dia pergi dengan tenang..
Semoga fad suami terua kuat...

•´`•♥ »t3h4h«♥•´`• said...

Salam fad...alhamdulillah..semua selamat...ank fad tggu kat syurga...sy fhm perasaan fad tu...sy pun mngalami yg sama...tp fad sgt2 beruntung..dpt pluk n cium ank fad...sy xdpt pluk..cium cuma sekejap..mmg xterkate...mulut seakan2 terkunci...air mata xnk langsung mngalir..dpt tfk wajah ank sekejap sgt..tp sy redha..n skrg sy da d kurniakan ank yg sgt2 menghiburkan ht..berkat kesabaran..insyaallah..allah akn berikan yg lbih baik lps ni..sbr k...

suhailasakinah said...

Al-fatihah.
takziah sis..sis mmg seorg yg tabah dan cekal..semuga sis sekeluarga redha di atas pemergiannya.. Alhamdulillah ade yg mendoakan sis disana..amin..
sy baru 7hari bersalin,bile sy baca,sy dapat rskan apa yg sis rasa..
Ya Allah sedih ya amat..
smpaikan xttahan air mata nie mgalir dgn lajunya..
Anak adalah pinjaman Allah buat kita..
Salam syg dr kami sekeluarga.. :')

amy said...

Allahuakbar...pekara yang sama telah dilalui 5 tahun lepas... hanya Allah saja yang tahu... Semoga Fad dan suami tabah... Al-Fatihah buat Muhammad Sufi..

Anonymous said...

Assalamualaikum fad, sya nadia. Fad, ialah seorang wanita yg sgt beruntung n kata 2 fad juga telah menyedarkan sya..sekurangnye fad pernah sgt gembira krn dberi kesempatan mengandung tp sya tidak wpun usia perkahwinan kami dh masuk 8 tahun....

Unknown said...

Fad aku harap kau dan suami kuat.. syurga tempat beliau insya allah.. banyak banyak sedekahkan al-fatihah untuk kekuatan.. al-fatihah.

asyifamustaffa said...

Fad...
Kuatkan semangat....Fad insan yg terpilih...
Ye...semua atas muka bumi ini...hanya pinjaman...kita bukanlah pemilik kekal...moga Fad tabah...
Damailah ahli syurga Sufi di Sana...Alfatihah buatnya....

Anonymous said...

Allahuakbar.. sedihnya hnya Dia yg tahu kn fad.? Kbetulan, sy juga hadapi perkara yg sama, bby meninggal dlm kndungan pd usia 28 mggu.. tanggal 12.3.2014, jam 5.30 ptg bby boy sy dlahirkn didunia, tnpa suara, tnpa mndapat sntuhan dr sy..
Smg kita bersama tabah hadapi ujian maha hebat ini ye fad!
Alfatihah bt anaknda muhammad firdaus amin dn muhammad sufi..

hayati suki said...

Assalamualaikum FAD. Salam perkenalan juga.

Tersentuh hati membaca nukilan fad ni. Takziah dari sya & keluarga.

Al fatihah buat wildan syurga. Amin.

mamadasuki.blogspot.com

hayati suki said...

Assalamualaikum FAD. Salam perkenalan juga.

Tersentuh hati membaca nukilan fad ni. Takziah dari sya & keluarga.

Al fatihah buat wildan syurga. Amin.

mamadasuki.blogspot.com

Unknown said...

Sesungguhnya awk kuat FAD.

Anonymous said...

salam, saya pernah nampak awak dalam lift annexe 2, saya tak pasti awak ke atau orang lain. tapi saya rasa memang awak.

saya nampak sebelum dan semasa awak preggy. tak sangka awak kehilangan baby awak. sedih sangat. tapi alhamdulillah, sekurangnya awak sudah ada seseorang yang tengah menunggu awak di Jannah Allah.

Inana said...

Al fatihah buat mohamad sufi, bidadara syurga. Semoga Fad dan suami tabah dan redha ..

Zaty Rahim said...

Akak.. Walaupun saya xpernah rasa hilang seorang anak.. Tp sy dah rasa macam mana hilangnya seorang adik.. Arwah adik saya meninggal pada petang hari yg sama adik sy dilahirkan pagi tu.. Lebih menyedihkan lagi,,mak sy lngsung xdpat tatap muka arwah adik untuk kali pertama juga yg terakhir krana fizikal adik yg kurang sempurna.. Tempurung arwah adik tidak lengkap dibhagian depan kepala.. Tp sy masih bersyukur.. Kerana ayah dan adik bradik yg laen sempat tidur dengan arwah sbelum dia pergi.. Dktor izinkan kami bawa arwah balik ke rumah untuk tatapan keluarga yg laen.. Kuatkan hati kak.. Sbb Arwah Sufi pasti sentiasa menunggu akak di pintu syurga.. Itu laa yg sy pegang smpai saat nie stiap kali tengok mak menangis di kubur arwah adik.. ALLAH!!

Zaty Rahim said...

Akak.. Walaupun saya xpernah rasa hilang seorang anak.. Tp sy dah rasa macam mana hilangnya seorang adik.. Arwah adik saya meninggal pada petang hari yg sama adik sy dilahirkan pagi tu.. Lebih menyedihkan lagi,,mak sy lngsung xdpat tatap muka arwah adik untuk kali pertama juga yg terakhir krana fizikal adik yg kurang sempurna.. Tempurung arwah adik tidak lengkap dibhagian depan kepala.. Tp sy masih bersyukur.. Kerana ayah dan adik bradik yg laen sempat tidur dengan arwah sbelum dia pergi.. Dktor izinkan kami bawa arwah balik ke rumah untuk tatapan keluarga yg laen.. Kuatkan hati kak.. Sbb Arwah Sufi pasti sentiasa menunggu akak di pintu syurga.. Itu laa yg sy pegang smpai saat nie stiap kali tengok mak menangis di kubur arwah adik.. ALLAH!!

kedaivitaminanda.bl.opot said...

Semoga fad tabah Allah pasti janjikan yang terbaik untuk fad dan suami.

Unknown said...

salam..fad.. takziah..
pengalaman awak sama mcm saye. tp beza nye saye mengadungkan kembar, sorang hidup dan sorang meninggal.. skrg kembr ni dah msk 3thn.. kesedihan mase doc bgtau yg bby sorng sudah x ada mmg x dpt nak ckp hanya Tuhan saja yg megetahui.. sye doakan fad dan suami kuat dan tabah menghadapi duagaan yg diberikan..

Unknown said...

pastinya fad dan suami insan yang hebat..sebab itu diuji sebegini.walaupun tak mengenali sya harap kalian berdua dikurniakan rezeki yg berlipat kali ganda selepas ini...sufi menanti kalian di pintu syurga alfatihah

MOMMYLIN said...

as salam....

berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Fad, ur strong dik.
semoga tabah.
Alfatihah untuk arwah...

Nieda OhCantikdotcom said...

Subhanallah!... you are such a strong person Fad...
Fad dah ada someone menunggu di Syurga... lucky you...

DYatie ABakar said...

Allahhuakbar.

Semoga terus kuat fad.
Fad telah melahirkan anak syurga.

Al Fatihah buat Muhammad Sufi.

Anonymous said...

Tenanglah muhammad sufi di sana...
Hebat sggh dugaan ini.smg fad sntiasa tabah

Anonymous said...

Salam takziah, moga fad terus kuat & sabar menunggu saat berjumpa sufi yg sedia memimpin tangan ibu ayahnya d syurga

Kita bersalin d tmpt yg sama dgn doktor yg sama..due sy 9/3 tp bby keluar awal, 38w

Mgkin kita berpernah berbalas senyum saat menunggu giliran..

yani ismail said...

Takziah Fad...be strong dear

walaupun sy tak kenal Fad, tapi cerita Fad amat dekat di hati sy. mudah2an Fad & suami sentiasa dalam rahmat-Nya

Al-fatihah utk Sufi

Unknown said...

al fatihah aunty titipkan buat Muhammad Sufi ahli syurga..

Thanks Fad kongsikan pengalaman Fad dgn kami semua..

amal said...

Al Fatihah buat permata syurga, Muhammad Sufi. Takziah Fad, suami dan seluruh keluarga. Semoga Fad terus tabah dan kuat.

ameris said...

Alfatihah...

Unknown said...

Innalillah hiwainna ilaihirojiun..Yakziah buat Fad & Suami..Berbahagialah kerana anda telah mempunyai ANAK AHLI SYURGA..

Norasiah said...

Assalamualaikum fad..

cerita fad mengingatkan saya pada pengalaman sendiri..sebenarnya saya sendiri tak penah lupa pon..mana mgkn seorang ibu melupakan anaknya.. walaupon dia telah tiada..

semoga fad tabah harungi ujian ini.. ujian ni adalah tanda kasih sayang Allah buat kita.. dan ingatlah dia berada disisi Allah..di syurga Allah..dan dia pasti bahagia disana.

insyaAllah ada hikmah dan rahmat yang tersembunyi..

Al-fatihah buat Muhammad Sufi

Julia Johari said...

a Allah....mengalir air mata....FAD....kamu seorang ibu yg kuat dan ibu yg terpilih....Muhammad Sufi...tunggu ibu mu di syurga ye sayang....ibu dan ayah kamu sgt menyayangi kamu....Al-fatihah...subahanAllah!

Maria Firdz said...

Allahu Akbar... Tak terkata...sunggh tak terkata... FAD sgt tabah...

Eray Majid said...

FAD, saya speechless. Subhanallah. Moga Allah kurniakan satu lagi sufi untuk kalian.

Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali.

awEEN said...

salam fad..kuatkan semangat.. bukan semua insan terpilih untuk terima dugaan sekuat ini dari Allah.. semoga ade hikmah disebalik dugaan buat fad dan keluarga..

Anonymous said...

takziah buat fadz..sy pun pernah kehilangan ibu tercinta yg pergi tanpa sebarang penyakit.mulanya agak susah untuk diterima,tetapi lama-kelamaan kekuatan itu datang sendiri bila kt redha terhadap takdirNya..kuatkan semangat yer fadz..

Zuraidah said...

Assalamualaikum..saya faham perasaan puan..saya pun mngalami perkara yg sama..baby meninggal 40 min slepas dilahirkan..perasaan hanya Allah jer yg tahu..tp Alhamdulillah sy n suami redha n terima qada & qadar Allah..lepas 3 hr btarung nyawa menahan sakit, 10 januari 2013 lahirlah putera sulung kami selepas 3 tahun menanti rezeki dr Nya..tapi Allah lebih sayangkan Syed Ridhzuan..Allah pinjamkan 9 bulan kpd kami untuk bersama2 merasa kgembiraan menyambut ahli keluarga baru...harap puan bersabar..kt spatutnya berbangga kerana anak2 kt merupakan bidadara/bidadari syurga..Insyallah..tabahkan hati n semoga kt beroleh rezeki lagi nanti Insyallah..Amin...

Zuraidah said...

Assalamualaikum..saya faham perasaan puan..saya pun mngalami perkara yg sama..baby meninggal 40 min slepas dilahirkan..perasaan hanya Allah jer yg tahu..tp Alhamdulillah sy n suami redha n terima qada & qadar Allah..lepas 3 hr btarung nyawa menahan sakit, 10 januari 2013 lahirlah putera sulung kami selepas 3 tahun menanti rezeki dr Nya..tapi Allah lebih sayangkan Syed Ridhzuan..Allah pinjamkan 9 bulan kpd kami untuk bersama2 merasa kgembiraan menyambut ahli keluarga baru...harap puan bersabar..kt spatutnya berbangga kerana anak2 kt merupakan bidadara/bidadari syurga..Insyallah..tabahkan hati n semoga kt beroleh rezeki lagi nanti Insyallah..Amin...

Ida Azrina said...

Assalamualaikum Fad, sesungguhnya kehilangan itu amat perit dirasakan. Tabahkan hati, kuatkan semangat, Allah sedang menguji, semoga ada sinar bahangia yg menanti..Al Fatehah..

safurara said...

YA Allah.bertabahlah fad.walaupun rara x kenal awak.tp nk menitis air mata membaca entry ini.Ya Allah.kuatkan lah kami.sbr ye fad.

Anonymous said...

Al fatihah... Moga sentiasa tabah.. Sedih saya baca dr awal smpai akhir air mata asik mengalir je...moga hikmah tersembunyi manis akhirnya...

Diana Ishak said...

tahniah kerana awak sangat tabah.
tahniah kerana awak telah ada harta yang menunggu di akhirat. .

mohd khairul amri said...

saya lelaki...saya menitis airmata baca cerita anda..saya percaya semua itu ujian Allah...sabar wahai saudaraku...arwah yg kecil itu akan menunggumu di pintu syurga...itu sudah pasti...

Hernee Nazir said...

as salam.. fad..be strong ya..kita serupa..27/6 genap setahun pemergian anak syurga saya muhammad ilham syakir.. kisah kita mmg sama.. tiba2 baby x bnyawa..dan puncanya pun sama..subhanallah..besar sungguh ujian Allah.. saat membaca cerita fad..luruh hati sy..tbyg saat menanggung sakit contraction nk mengeluarkan anak syurga yg x bnyawa..sabar byk2 ye fad n sholeh..Allah bg ujian sbb Dia sayangkan kita.. semiga anak2 syurga kita mmbantu kita di sana..

Mek Onie said...

salam kak fad, saya yang masih muda ni pun terasa dengan kehilangannya,alhamdulillah fad sekeluarga redha dengan pemergiannya. Semoga ada rezeki buat kak fad sekeluarga.

Al-fatihah Muhammad Sufi.

Unknown said...

Allahuakbar...fad sgt kuat.In shaa Allah pasti ada yang lebih baik untuk fad

Unknown said...

Salam. Saya juga pernah mengalami perkara yg sama. Bezanya anak dalam kandungan saya berusia 7 bulan. Punca kematian (asbab) terjerut tali pusat. InsyaAllah berkat sabar n reda dgn ujian Allah pinjamkan pula kami muhammad anas (11 bulan)^_^. Ada hikmah tersembunyi dalam setiap ujian dan pasti ada kebaikan dalam setiap pemberian. Allah lebih mengetahui.

MrsYajid said...

Be strong syg,,

MrsYajid said...

Be strong syg

Anonymous said...

Sedih

Unknown said...

Dear FAD,
kita tak pernah kenal each others tapi perkongsian yg FAD share kan ini sangat meruntun hati saya, yg juga pernah melalui detik-detik kehamilan, proses bersalin dan berpantang. Saya seakan terlalu mengerti prasaan FAD. Saya doakan agar FAD dan suami tabah dan redha hadapi ujian ini. Syurga tempat SUFI dan inshaAllah anak ini yg akan memimpim FAD dan suami ke syurga Allah kelak.

Salam Takziah buat FAD dan suami.
Al-fatihah.

irsyahealthyhouse.blogspot.com

Unknown said...

Assalammualaikum terharu sungguh saya membaca cerita sehingga mengalir air mata saya. Saya sekeluarga mendoakan fad sekeluarga sihat dan di lindungi allah taala. Alfatihah buat arwah.....

Anonymous said...

Tahniah Fad atas kekuatan berjuang melahirkan ahli syurga!
Dlm pembacaan,sy mharapkan keajiban akan berlaku...namun,sungguh ajaib aturanNya,memilihmu sbg salah seorang ibu anak2 di syurga..senyum dan syukurlah dalam kerinduan mu yg pasti berbalas keindahan yg kekal abadi..

Anonymous said...

Tahniah Fad atas kekuatan berjuang melahirkan ahli syurga!
Dlm pembacaan,sy mharapkan keajiban akan berlaku...namun,sungguh ajaib aturanNya,memilihmu sbg salah seorang ibu anak2 di syurga..senyum dan syukurlah dalam kerinduan mu yg pasti berbalas keindahan yg kekal abadi..

Unknown said...

Allahu Akbar... amat tersentuh rasa hati apabila sy membaca luahan hati FAD.. Walaupun xmengenali FAD tpi dpt bayang dan rasakan apa yg FAD tanggung.. xtertanggung rasanya tapi..siapalah kita utk melawan takdirNYA.. SUBHANALLAH... ALFATIHAH buat insan terpilih MUHAMMAD SUFI.. Syurga tempatmu sayang....

Unknown said...

Allahu Akbar... amat tersentuh rasa hati apabila sy membaca luahan hati FAD.. Walaupun xmengenali FAD tpi dpt bayang dan rasakan apa yg FAD tanggung.. xtertanggung rasanya tapi..siapalah kita utk melawan takdirNYA.. SUBHANALLAH... ALFATIHAH buat insan terpilih MUHAMMAD SUFI.. Syurga tempatmu sayang....

Anonymous said...

as slm fad...akak tlh lalui perkara yg sama cuma bezanya kita...fad..Allah bg kesempatan fad peluk n lihat muhd sufi...akak koma...coz uri putus...2L drh akak hilang...sedar2...bby dh selamat dikebumikn...hnya filem scan jd tatapan utk akak lihat bby akak...setiap ptg akak akn pndgn arh masjid tmpt bby akak bersemadi...air mata deras mengalir setiap kali terkenangkn prgeraknnya dlm kndungn...Astaghfirullah hala'zim..Nur Fatin Syuhada nama diberi...11/05/2003 dan juga Hari Ibu...

find said...

BE STRONG..DIA PENGHUNI SYURGA..DIA DI ALAM LAIN.ANGGAPLAH DIA PERGI KE ALAM LAIN.KITA AKAN PERGI JUA.

Natasha said...

i'm just a stranger who happens to land on your blog post via fb. saya baca kisah awak. harap awak bersabar. saya doakan awak kuat. insyallah tuhan sentiasa ada dgn awak. amin...

jaga diri baik2 :)

wahida said...

Assalamualikum...akak...sedih saye bace coretan akak nie...teringat saye kepada keguguran pertama dan ke2 saye.....saye fikir saye la yg paling sedih atas kehilangan kedue2 bayi saye...tp kisah akak lg sedih...kisah akak menaikkan semule semangat saye yg hilang.....saye keguguran 3 bln dn 1 bulan usia baby...tp akak 9bln...lg kuat dugaan akak.....tp saye tau bayi kite dh selamat di syurga....semoga kita ade rezeki pada mase akan datang.....
Al-fatihah untuk arwah...

Unknown said...

subbanallah akk.. hanya allah je tahu perasaan akk.. tabahkan hati mu..

Anonymous said...

Innalillahiwainnaroojiun, Assalamualaikum, walau tak mengenali but sgt saya kagum dgn semangat dan ketabahan kalian. Semoga fad dan sholeh terus tabah dan istiqomah. Alhamdulillah dan mari sedekahkan alfatihah untuk sufi.

Your Beauty Coach said...

Semoga syurga tempat kamu.. hanya untuk orang2 yang kuat seperti kamu.. so touching.. paham berpantang tanpa baby.. berat mata memandang berat lagi bahu memikul..sabar ya akak

mommy_rania said...

Fad..naluri ibu pasti memahami situasibfad..saya bangga dgn fad yg cpat sedar dan tabah sekaligus redha walaupon pahit..kamibdibsini d alam maya ada utk fad..dan xkan biar fad bsndirian kerana hati ibu ini juga mngerti dan air mata ibu ini juga mngalir dengan kisahbfad sholeh dan sufi..semoga dapat kalian berjumpa di syurga abadi kelak..be n stay strong fad

Sue said...

salam.. sedih yg amat sy baca kisah ni.. tp sy tau fad lebih sedih... insyaallah sufi tunggu fad di pintu syurga..... jaga diri baik2..

Encik Suami said...

Assalamualaikum.

Syukur Alhamdulillah saya dipertemukan dengan blog saudari dengan secara tidak sengaja.

Besar sungguh dugaan kalian.sejujurnya, menitis air mata saya membaca kerana saya juga seorang ayah yg faham situasi kalian.

hanya insan terpilih yang diuji Allah SWT.percayalah..sbg insan yg kerdil kita mmg x mampu menghalang takdir yang tersurat.Allah SWT mempunyai percaturan yang terbaik utk kita.

saya doakan agar kalian berdua tabah dan menerima takdir ini dengan hati yang redha.

Al-Fatihah buat penghuni syurga Muhammad Sufi.

cik norfa said...

Takziah.
Berat menerima dugaan ini. Tp awak beruntung..sudah ada yg menanti disyurga.

Anonymous said...

Assalamualaikum wbt, saudari Fad, saya mengalamai pengalaman yang sama, walaupun ianya sangat2 sakit dan pahit dan seolah2 merentap2 hati kita, percayalah ia adalah Nikmat Yg Tak Terhitung Untuk Kita Di Sana KElak. Anak saya meninggal dalam kandungan pada usia 36 minggu, juga lelaki Muhammad Raiyan. kadang2 terfikir kenapa aku? Kenapa Aku?!!!... Tapi bila baca buku Habib Umar... dia ada menyatakan, seorang ibu yg kematian anak samada di dalam kandungan, waktu lahir, dan sebelum baligh, jika anak itu memohon Syafaat bagi ibu bapanya, kita kene yakin bahawa Allah akan menunaikannya, Anggap lah kita akan berjumpa anak kita ahli syurga itu dalam keadaan yang paling indah di sana kelak. Anak saya meninggal pada malam 27 Ramadhan lepas dan hingga hari ini saya masih tertanya2, namun, kata2 habib meyakinkan saya dia sedang sangat2 gembira dan dalam keadaan sihat walaafiat di samping Nabi Ibrahim yang menjaga para wildan syurga. Tabahkan hati dan kuatkan semngat, berazamlah menjadi lebih bermanfaat pada ibu2 yang lain. Wallahualam... Boleh hubungi saya jika perlukan tempat untuk berkongsi bahu dan luahan hati. Fb saya : Rafiza Kasbun. Wassalam

Unknown said...

be strong FAD and suami.. Insyallah Sufi dah tunggu kalian di jannah. Sebak saya baca. sekarang ni saya tgh mengandung anak ke2 dan insyallah due 6 June 2014. rasa takut sgt..Doakan saya dan baby selamat...

Nurul Daiyana said...

Ya Allah...xtertanggung rasanya air mata ni...Ya Allah sesungguhnya perancanganMu maha hebat untuk Ibu&Ayah Arwah Sufi yang lebih baik..

Kira Sakura said...

Sufi tunggu Fad dengan Sholeh kat syurga. itu janjiNya.

moga Fad dan Sholeh terus kuat dan tabah. kami sentiasa doakan yg terbaik untuk Fad sekeluarga

FARA said...

Assalamualaikum fad, Allahuakbar, menangis hana baca cerita fad, moga diberi kekuatan untuk fad dan suami.

Al-fatihah utk Muhammad Sufi

Anonymous said...

Alhamdulillah kerana tabah menghadapi ujian Allah ini. Sy doakan agar anda sekeluarga diberi kekuatan untuk meneruskan kehidupan ini. Tiada siapa yang dapat menjangka perancanganNya. Mungkin ada sesuatu yang baik menanti anda sekeluarga di hari kemuian. Wallahualam. Bersabar lah......
Elegant

Anonymous said...

Sayu baca blog akk.
Arwah Sufi tenang disana menunggu kedua ibu bapa nya kelak.
Semoga akk dan suami sentiasa bahagia dengan kenangan yang indah bersama Arwah Sufi. :)

Anonymous said...

Ur story make me cry dear T_T... as a mother i know how u feel. the toughest test from Allah for every mothers is when we lost our dearie. Alhamdulillah u & ur husband accept it with open yet humble heart. May Allah bless u both dunia & akhirat. Cry if u want dear bcoz tears mean love exist between Allah, u & ur boy. Subhanallah...Allahuakbar....

Anonymous said...

Fad... Allah syg fad sbb tu Dia duga fad... tabahlah wahai adikku fadzilah...

akmal said...

redha. nanti jumpa didalam syurga.
tabahkan hati. Allah akan ganti dengan anak yang lebih baik.
tak perasan air mata menitis.

eikorina-NaWaL sYaFiQ said...

Insyaallah...Allah akan gantikan dengan lebih baik...amin...

eikorina-NaWaL sYaFiQ said...

Insyaallah..Allah akan gantikan yang lebih baik...amin...Semoga awak tabah...

UmiIzz said...

FAD..

ALLAH uji Fad sebab Fad terpilih antara berjuta ibu yg mampu menghadapi dugaan itu.

Sufi sayang Fad dan nak jadi anak yang dapat menarik FAD ke dalam syurga.

Pusat rawatan Islam, iaitu DR Norlida memang sangat bagus.. saya bersalin di situ dua kali dan memang Allah mudahkan.

Semoga FAD dikurniakan rezeki yang lebih dan anak-anak yang soleh..

Alfatihah buat muhammad Sufi

Mimie said...

Tahan sebak aje sy baca entry Fad..Allah tahu Fad org yg kuat sebab tuh dia pilih Fad..Alhamdulillah Sufi di syurga menanti Fad dan Sholeh

Alynn Azman said...

Assalammualaikum. salam ukhwah ..
Salam takziah .Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya .. Kak Fad dan suami sgt tabah . Syurga tempatnya utk arwah Sufi :') ..
walaupun saya belum berkahwin lg.bakal berkahwin.tp sy dapat merasai perasaan akk. Wanita penuh dgn sifat keibuuan .
In shaa Allah ...ada hikmahnya d aas ujian ini .

Emma said...

subhanAllah, sufi di janjikan Allah utk tunggu fad & sholeh di sana. insyaAllah. emma harap sis tabah dgn dugaan nie.

Adek Z said...

alfatihah...

Adek Z said...

alfatihah....

Anonymous said...

Takziah. Fad ibu yg terpilih. Saya juga hanya sempat melihat bayi saya untuk 4 hari. Sempurna sifat, sihat ketika dilahirkan. Hanya Allah mengetahui. Semoga fad sabar dan berpantang betul2 ye

nOdaMe said...

Assalam, semoga Fad dan suami tetap tabah dlm menghadapi dugaan Allah ini. Al Fatihah buat penghuni syurga Allah, Sufi..tenanglah di sana, syg..akn tiba saatnya kau akn bersama ibu dan ayahmu..amin

Anonymous said...

alfatihah buat muhammad sufi.....sudah ade yg menunggu fad di syurga....hanya yang mengalaminya tahu bagaimana rasanya kehilangan itu....i can feel your sadness...setahun selepas sy kehilangan putera sulung sy yg hanya hidup selama 17 jam, allah gantikan dengan seorang puteri yg comel...alhamdulillah..sy doakan fad diberi ketabahan dan rezeki yg lebih indah...

Namaku WanNoor said...

Fad.. allah pilih Fad untuk diuji sedemikian rupa. Sesungguhnya Allah maha mengetahui segala rahsia. Kuatkan diri ya Fad.. moga Allah redha. Amin

Unknown said...

assalamualaikum kak,,,
mengalir air mata saya bace cerita ni,,,sangat2 senyentuh perasaan,,,,

harap bersabar ye,,,
allah menguji hambanya,,,

al fatihah....

Unknown said...

assalamualaikum kak,,,
mengalir air mata saya bace cerita ni,,,sangat2 senyentuh perasaan,,,,

harap bersabar ye,,,
allah menguji hambanya,,,

al fatihah....

Anonymous said...

Berat mata memandang, berat lg bahù yg memikul. Mengalir air mata membaca pengalaman adik. Kakak juga pernah malalui pengalaman yang hampir sama. Selepas 8 tahun menunggu, anak ketiga hanya survive 18 jam.

Sabarlah, dik. Setiap dugaan ada hikmahnya. Mungkin hikmah itu tidak kelihatan sekarang, tapi yakinlah dengan kekuasaan Allah. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik.

MualimaH yg CHILL..=) said...

Kuat sungguh ujian yg tiba padamu. Betapa sygnya Allah dlm mengujimu. Ada hikmah disebalik semua ujian. Smg sentiasa diberikan ketabahan olehNya dlm melalui kehidupan mendatang

Aida Zaida said...

Ya Allah.. Sedihnya membaca nukilan hati Fad. Xtertanggung rasanya. Namun, Alahamdulillah.. Fad mempunyai peluang dan telah pun merasai mengandungkan anak sendiri. Ramai di luar sana yang masih mengharap dikurniakan anak sendiri. Be strong Fad, I'Allah ada rezeki untuk anak2 yang lain :)

Mazatul azura said...

Salam Ziarah... Sedih sangat.. Tapi Alhamdulillah.. Allah telah merancangkan yang terbaik utk Fad sekeluarga...

siti sarina said...

Assalamualaikum,saya di sini memahami perasaan fad.saya kehilangan anak pd usia kandungan 7 bln pd 5jun thn lalu,bezanya saya ada darah tinggi.fad seorg yg kuat n sgt tabah,fad jgn putus asa.pengalaman fad amat mberi kesan pd saya.semasa bersalin anak saya,saya tak berani nak lihat arwah.saya takut saya akan sakit, memandangkan dia anak sulung.suami dan keluarga byk bg semangat.Allah sentiasa bsama kita.terima kasih krn kongsi beri semangat.

mamapp said...

Innalillah.. muhammad sufi, bidadari syurga. Mama x dpt tahan arirmata baca citer fad.. be strong. Allah bersama dgn org yg sabar

Unknown said...

tak berhenti air mata nie mengalir:(
Takziah buat FAD

Nor Safiq said...

Innalillah.. semoga Allah permudahkan segala urusan..

UA said...

Semoga tabah akak.

Unknown said...

Dear fad...takziah dari akak. Akk tau awak kuat.

Anonymous said...

Alhamdulillah ujianNya buat insan yg trpilih layak,sabar,tabah dan cekal....menitis air mata sy bl mane membaca coretan hati fad,ujianNya trut sy rasai pd 12 Julai 2012,bezanya ialah kelahiran sy ialah kelahiran bayi kembar ameena dan ameera yg dnanti2 oleh sy,suami,anak prtama sy,kembar sy dan ahli keluarga sy,kerna sy juga adalah pasangan kembar...
Apakan daya DIA Maha MENGETAHUI dan Maha BERKUASA,siapakah kite utk brtanya kenape ianya brlaku?bagaimanakah ia brlaku?mengapakah ia brlaku? Sbg Islam sy pegang ayat Innalillahiwainnalilahirojiun....
Ade yg lbh baik utk kite ye...dan ada hikmahNya dsbalik ujian ini fad....salam prkenalan dr sy wardhatul safhyah (fb)

Unknown said...

sedihnya baca..
tp kak fad seorg yg tabah..setuju dgn kata2 kak fad bnyk motivasi yg dkongsi..inshaa Allah mnjd pringatn buat sy wlaupon msih 20 :)

Unknown said...

sedih sgt bca ni..kak fad mmg seorg yg tabah dikelilingi org yg sntiasa ad wktu ssh n sng..motivasi tu mmg best..Allah tlah mrncang yg terbaik

Unknown said...

innallaha ma'as sobirin.. Allah tahu yang terbaik kan kak. sabarlah, redhalah

Jue Aina said...

Sedih baca luahan u...i pun pregnant skunk..baru 3 months tapi doc just informed me jgn berharap sgt..sebab saya ada fibroid yg makin membesar spanjang prgnant..dgar doc ckp mcm tu pun dah beria2 nangis..x tau la kalau jadi mcm ni saya kuat ke tak.. ;(

Unknown said...

Assalamualaikum Fad & suami...
Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (انّا للہ و انّا الیہ راجعون)
Ucapan takziah pada fad n suami & ucapan terima kasih yang tak terhingga kerana sudi berkongsi kisah yang amat sedih & sayu dalam blog ni yang sangat banyak manfaatnya pada sesiap yang terpilih menjadi pembacanya namun percayalah Fad,suami & keluarga adalah yang terpilih untuk menerima ujian yang sangat tinggi martabatnya disisi Tuhan yang maha Pengasih & penyayang lagi maha mengetahui akan segala sesuatu itu ...Saya betul2 terharu & sangat2 respect tentang ketabahan Fad & keluargga menerima Ketentuan Qada' Qadar NYA dengan sebenar2-benar redha...

Untuk Fad,suami & keluargga ada suatu kisah jika sudi untuk membacanya..Salam Takziah dari saya "Ijoy Kemaman terngganu"..

“Lamanya di Barzakh itu ialah semenjak roh berpisah dari tubuh, semenjak meninggal dunia, sampai hari berbangkit”.“Bagi orang-orang yang beriman di Barzakh hanya terasa sebentar saja”.“Semasa di padang Masyhar, diriwayatkan bahawa anak-anak kaum muslimin yang meninggal dunia sebelum mencapai usia baligh, akan dizinkan memberi minum kepada ibu-bapa mereka. Anak-anak ini akan menyusup di antara orang ramai dengan membawa minuman untuk ibu-bapa mereka, sementara manusia ketika itu dalam keadaan dahaga yang luar biasa”.“Anak-anak yang mati sebelum baligh menyambut ayah-bondanya di pintu syurga”.“Anak-anak Muslim yang meninggal di waktu kecil, ertinya sebelum baligh di Barzakh dikumpulkan pada suatu tempat dan diasuh oleh Nabi Ibrahim. Setelah kiamat nanti mereka itu langsung dipindahkan ke syurga akhirat. Jadi mereka ini tidak mengalami panas matahari, tidak melalui hisab, iaitu pengadilan di Mahkamah Rabbul-Jali. Tidak melalui mizan, dan tidak meniti Titian Shirathal-Mustakim yang terbentang di punggung api Neraka Jahannam itu. Mereka ini setelah dibangkitkan langsung dipindahkan ke dalam syurga Jannatun Naim”.“Setelah dipindahkan ke dalam syurga, maka anak-anak ini lupa kepada kehidupan dunia. Mereka lupa kepada ayah dan bondanya, lupa kepada kampong halamannya, lupa semuanya. Pada suatu hari nanti, ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan syurga, tiba-tiba ada malaikat memberitahukan: Hai Wildan (anak-anak yang mati sebelum baligh), lupakah engkau kepada ayah-bondamu? Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga. Ketika itulah baru mereka tahu dan ingat kembali kepada ayah-bonda mereka yang selama ini mereka lupakan”.“Lalu mereka ambil air untuk diminum, makanan dan pakaian, lantas mereka itu berlari-lari sambil menangis menuju pintu syurga”.“Setelah terompet berbunyi, pintu syurga terbuka, maka sekalian orang berhamburan masuk ke dalam syurga itu, dan ketika itulah anak-anak ini sibuk mencari ayah-bondanya. Mereka berjalan ke sana-sini mencari tetapi tidak berjumpa. Sambil menangis membawa minuman, pergilah mereka kepada malaikat menanyakan: Oh, Malaikat, mana ayah dan bondaku? Kata mereka sambil menangis”.”Malaikat menjawab: Oh wildan, malang kamu, ayah dan bondamu terjatuh ke dalam neraka. Mendengar hal yang demikian maka anak-anak ini menangis dengan ratapan yang menyayat hati. Oh ibuku, Oh ayahku. Apakah kesalahanmu, ayah. Apa dosamu, ibu, maka sampai terjatuh ke dalam neraka. Mereka menangis dan meratap”.“Kata malaikat: Hai Wildan, jangan menangis, mengadulah kepada Nabi Muhammad SAW”.“Setelah anak-anak ini mengadu kepada Nabi Muhammad, lantas Nabi mengangkat kedua tangannya berdoa, lalu dikeluarkan orang-orang mukmin yang berada di dalam neraka itu”.“Setelah bertemu dengan anak dipintu syurga anak yang meninggal di waktu masih kecil, yang menjadi kerinduan siang malam selama ini, aduh gembiranya tidak terhingga. Berfirman Allah SWT dalam Al-Quran:”Pada hari itu mereka berjumpa dalam keadaan gembira.(Ad-Dahr: 11)

Unknown said...

Assalamualaikum Fad & suami...
Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (انّا للہ و انّا الیہ راجعون)
Ucapan takziah pada fad n suami & ucapan terima kasih yang tak terhingga kerana sudi berkongsi kisah yang amat sedih & sayu dalam blog ni yang sangat banyak manfaatnya pada sesiap yang terpilih menjadi pembacanya namun percayalah Fad,suami & keluarga adalah yang terpilih untuk menerima ujian yang sangat tinggi martabatnya disisi Tuhan yang maha Pengasih & penyayang lagi maha mengetahui akan segala sesuatu itu ...Saya betul2 terharu & sangat2 respect tentang ketabahan Fad & keluargga menerima Ketentuan Qada' Qadar NYA dengan sebenar2-benar redha...

Untuk Fad,suami & keluargga ada suatu kisah jika sudi untuk membacanya..Salam Takziah dari saya "Ijoy Kemaman terngganu"..

“Lamanya di Barzakh itu ialah semenjak roh berpisah dari tubuh, semenjak meninggal dunia, sampai hari berbangkit”.“Bagi orang-orang yang beriman di Barzakh hanya terasa sebentar saja”.“Semasa di padang Masyhar, diriwayatkan bahawa anak-anak kaum muslimin yang meninggal dunia sebelum mencapai usia baligh, akan dizinkan memberi minum kepada ibu-bapa mereka. Anak-anak ini akan menyusup di antara orang ramai dengan membawa minuman untuk ibu-bapa mereka, sementara manusia ketika itu dalam keadaan dahaga yang luar biasa”.“Anak-anak yang mati sebelum baligh menyambut ayah-bondanya di pintu syurga”.“Anak-anak Muslim yang meninggal di waktu kecil, ertinya sebelum baligh di Barzakh dikumpulkan pada suatu tempat dan diasuh oleh Nabi Ibrahim. Setelah kiamat nanti mereka itu langsung dipindahkan ke syurga akhirat. Jadi mereka ini tidak mengalami panas matahari, tidak melalui hisab, iaitu pengadilan di Mahkamah Rabbul-Jali. Tidak melalui mizan, dan tidak meniti Titian Shirathal-Mustakim yang terbentang di punggung api Neraka Jahannam itu. Mereka ini setelah dibangkitkan langsung dipindahkan ke dalam syurga Jannatun Naim”.“Setelah dipindahkan ke dalam syurga, maka anak-anak ini lupa kepada kehidupan dunia. Mereka lupa kepada ayah dan bondanya, lupa kepada kampong halamannya, lupa semuanya. Pada suatu hari nanti, ketika mereka sedang bermain-main menikmati kesenangan syurga, tiba-tiba ada malaikat memberitahukan: Hai Wildan (anak-anak yang mati sebelum baligh), lupakah engkau kepada ayah-bondamu? Sekarang mereka sudah berada di pintu syurga. Ketika itulah baru mereka tahu dan ingat kembali kepada ayah-bonda mereka yang selama ini mereka lupakan”.“Lalu mereka ambil air untuk diminum, makanan dan pakaian, lantas mereka itu berlari-lari sambil menangis menuju pintu syurga”.“Setelah terompet berbunyi, pintu syurga terbuka, maka sekalian orang berhamburan masuk ke dalam syurga itu, dan ketika itulah anak-anak ini sibuk mencari ayah-bondanya. Mereka berjalan ke sana-sini mencari tetapi tidak berjumpa. Sambil menangis membawa minuman, pergilah mereka kepada malaikat menanyakan: Oh, Malaikat, mana ayah dan bondaku? Kata mereka sambil menangis”.”Malaikat menjawab: Oh wildan, malang kamu, ayah dan bondamu terjatuh ke dalam neraka. Mendengar hal yang demikian maka anak-anak ini menangis dengan ratapan yang menyayat hati. Oh ibuku, Oh ayahku. Apakah kesalahanmu, ayah. Apa dosamu, ibu, maka sampai terjatuh ke dalam neraka. Mereka menangis dan meratap”.“Kata malaikat: Hai Wildan, jangan menangis, mengadulah kepada Nabi Muhammad SAW”.“Setelah anak-anak ini mengadu kepada Nabi Muhammad, lantas Nabi mengangkat kedua tangannya berdoa, lalu dikeluarkan orang-orang mukmin yang berada di dalam neraka itu”.“Setelah bertemu dengan anak dipintu syurga anak yang meninggal di waktu masih kecil, yang menjadi kerinduan siang malam selama ini, aduh gembiranya tidak terhingga. Berfirman Allah SWT dalam Al-Quran:”Pada hari itu mereka berjumpa dalam keadaan gembira.(Ad-Dahr: 11)

Unknown said...

As Salam Fadzilah..
Salam takziah buat Fadzilah dan keluarga. Semoga Fadzilah tabah menghadapi ujian Nya. In Sha Allah.. Allah swt menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk Fadzilah dan suami..

Alfatihah

DanishDanisha said...

Assalam..
Sedihnya baca..dan sy faham apa yg saudari lalui sbb sy juga pernah kehilangan anak sebyk 3x malah yg pertama bayi lelaki kembar. Tp Allah Maha Berkuasa..setelah hampir 14thn menunggu saya kini dikurniakan spsg ank yg comel dan sihat..Alhamdulillah

Alfatihah buat anakanda Muhammad Sufi..

Karya Mahirah said...

be strong dear.. sedih sy baca.. tak apalah, Allah pinjamkan sementara Sufi utk fad walau hanya 9 bulan tapi inshaAllah, mungkin ada sesuatu yang Allah nak beri akan datang.. Fad seorang ibu yg tabah..

Unknown said...

al fatihah..
allah menguji kita semua..
kuatkan semangat..
saya baru saja kehilangan isteri pada 16/3/2014 sebab sakit semasa mengandung kandungan baby 7 bulan.
isteri saya tiba tiba saja terkena darah tinggi sehingga pendarahan pada otak.
baby dapat diselamatkan, sekarang saya jaga baby saya.

Unknown said...

al fatihah..
allah menguji kita semua..
kuatkan semangat..
saya baru saja kehilangan isteri pada 16/3/2014 sebab sakit semasa mengandung kandungan baby 7 bulan.
isteri saya tiba tiba saja terkena darah tinggi sehingga pendarahan pada otak.
baby dapat diselamatkan, sekarang saya jaga baby saya.

Unknown said...

11/03/2014...tarikh yg sama akk kehilangan abg tersayang kerana sakit jantung.
Sedih namun REDHA. Kerana apa?? Mcm yg Fad nukilkan...kerana kita adalah HAK ALLAH.

AL-FATIHAH...

Anonymous said...

takziah untuk Fad. Saya mempunyai pengalaman yg hampir sama.ketika itu jun 2013, usia kandungan 37minggu. awalnya dr xdpt pastikan punca kematian sehinggalah saya bersalin.beberapa jam selepas pengesahan jantung anak dh terhenti..ketuban pecah dan alhamdulilkah Allah permudahkan process bersalin normal.sebab kematian kerana terbelit tali pusat di leher.sehingga dapat melihat kesan atau bekas jerutan itu.memang perit dengan dugaan ini. saya percaya dugaan yg Allah berikan bersesuaian dgn kemampuan kita.apa yang perlu, redha dengan ketentuan. insyaallah anak kita akan tunggu kita. mereka ahli syurga!!

Unknown said...

Tabahkan hati sis... even sy dah 2 thn kahwin n belum merasa preggy terasa sgt apa yg sis alami.. xthn air mata ni bila bc entri ni... teringat dkt arwah anak buah yang meninggal mengejut... smpi skg msh rasa rindu

Mrs Rz said...

wut a sad story FAD...
tahniah krn telah diberi peluang mengandung & melahirkan ahli syurga....
dia menunggu FAD di syurga

fidajamususukdara said...

alfatihah...alhamdulillah ade anak syurga ...itu rezeki dari allah..semoga tabah..

hidayah said...

Sy pernah dmaklumkn oleh doktor di klinik yg tiada pgerakan dan tiada denyutan bayi dkesan semasa scan walhal sbelum pmeriksaan sy rase tendangn bayi.
sy dkejarkn ke hospital dgn ambulan waktu tu juga.
Smpi2 dhospital, doktor hospital trus memeriksa sy.
Alhamdulillah, baby sy mula bgerak. Tp dsarankn induce segera dsebabkn doktor khuatir jantung bayi thenti lg.
Syukur bayi sy slamat dlahirkn pd maal hijrah 2013.
Takziah puan, smoga puan dberi ksabaran yg tinggi. Ada yg menanti puan di syurga..

Anonymous said...

Salam..smg Allah sentiasa melindungi suami isteri ini..aaminn..blh sy tau fb apa..blh berkenalan lebih rapat

Usu said...

Alfatihah utk Sufi..sedih dan tk sedar mengalir jg airmata baca kisah ni..sbr dan tabah sis.

zarinafadzlly said...

Allah menguji Fad...pengalaman Fad telah dialami kakak ipar saya sebanyak 2 kali...percaya la...Allah menyayangi anakmu...

Unknown said...

assalamualaikum FAD.. saya seorang suami kepada isteri tersayang yang sarat mengandung 8 bulan.. saya sedih, takut apabila membaca ini.. saya dapat rasakan semuanya.. saya berharap semuanya sempurna.. mcm FAD, saya n wife pn dh merancang mcm2 utk ms depan ank wlaupun masih dalam kandungan.. bayi kami pn suka mengeras tp Alhamdulillah msh bergerak aktif.. yg amat membimbangkan saya, semua ahli keluarga saya ada sejarah mcm FAD.. SAYA HARAP SEMUA ORANG TERMASUK FAD DPT MENDOAKAN YANG TERBAIK UTK ANK KAMI.. Dan ingatlah, seorang ank di syurga mampu menarik 7 orang ahli keluarganya ke sana bersama.. WALLAH HU A'LAM..

Unknown said...

Mmg tabah hatimu.pengalaman awk mmg sgt baik utk diambil iktibar.moga Allah bg nikmat yg lbih indah di sana nanti.ameen

OKje said...

Allah ada untuk awak mengadu FAD.....
OKje pernah terdengar luahan dari seorang yg telah diuji tp bukan ujian yg sama, dia sakit ...dia kata dia tak perlukan nasihat cuma dia perlukan bahu untuk sama merasai ujian itu...

Unknown said...

Membaca kisah Sufi mengingatkan saya kepada Nur Shasha Zalikha, anak yang saya tunggu selama tiga tahun, yang saya kandung dan belai selama 7 bulan, kehadirannya memang dinanti-nantikan...lahir dalam keadaan tersenyum yang teramat manis...sayangnya tanpa nyawa...doktor mengesahkan dia meninggal dunia sewaktu dalam perjalanan menjenguk dunia...

itu terjadi pada 02.11.1996....sehingga sekarang saya masih lagi mengalirkan air mata setiap kali mengingati arwah...even pada waktu saya menaip text ini, saya rasa teramat pilu dan air mata ini bagai tak dapat ditahan-tahan tumpahnya...
saya amat memahami apa yang Fad rasa waktu ini...for the first few months memang terasa sangat kehilangannya...sehinggakan saya tak boleh tengok atau dengar baby menangis...confirm air mata saya mengalir...sebak teramat sangat...orang berkata...time will heal the pain...but i can still feel it until now...18 tahun dah berlalu tapi sebak itu saya rasa hingga kini...yang penting bagi saya...sya redha dengan ketentuanNya...dia tetap anak pertama saya...jika orang bertanya saya ada berapa orang anak...dengan bangganya saya akan katakan pada mereka...saya ada empat anak perempuan yang cantik...(buat masa sekarang saya ada 2 anak kandung dan seorang anak angkat)...bagi saya, ALLAH lebih menyayangi Nur Shasha Zalikha dan saya bersyukur dapat menjaganya selama tujuh bulan dalam kandungan...
so nasihat saya pada Fad dan suami...banyak-banyak bersabar dan redha dengan pemergiannya...dia adalah milik ALLAH yang dipinjamkan sekejap untuk kita jaga...ALLAH lebih menyayanginya dan sudah pasti ALLAH telah merancang yang terbaik untuk hambanya...

Alfatihah buat Muhamad Sufi...

Unknown said...

Salam fad. Sabar ye. Inshallah Allah swt janjikan yg terbaik utk msa akan dtg inshallah amin. Smga sufi tenang disana. Banyakkan doa ye. Alfatihah n takziah

Anonymous said...

Allahuakbar..

kak Fad,

Memang tersentuh dgr kisah ini..

sy pun ada pengalaman kembar sy kematian anak dlam perut..walaupun sy xalami, tp sy seolah2 leh merasai apa yang dilalui oleh kembar sya...moga sis mjdi lebih tabah n byk bersabar..

Inshaallah Arwah Muhammad Sufi sudah menunggu sis n suami di Syurga-Nya..

Al-Fatihah buat Muhammad Sufi...

QA's ~ mamapapa said...

al-fatihah..untung saudari..sudah ada yg mnunggu di sana..subhanallah....

Anonymous said...

yes! kita kena kuat FAD....

Allah S.W.T menguji setiap hambanNYA dengan ujian yang mempunyai hikmah di sebaliknya,hanya ALLAH sahajalah yg tahu...dan kita sebagai hambaNYA hendaklah sentiasa meredhainya...ianya Qada & Qadar yg kita harus percaya...

cerita fad ini mengingatkan kepada anak kedua saya, Arwah Nur Syafiqa Uzma yang dilahirkan semasa usia kandungan 32 weeks....
Tapi Alhamdulillah....ALLAH bagi kekuatan kepada saya,walaupun adakalanya saya masih terbayang wajah yg mmg sgt suci berseri itu....

Al-Fatihah Buat arwah SUFI dan arwah anakanda saya SYAFIQA....

fyna said...

semoga arwah sufi tenang disana. dan semoga fad dan semua tabah. ada hikmah yang terjadi. Allah sayangkan sufi.

Unknown said...

As salam fad.. alhamdullilah, kite sama2 mempunyai ank2 syurga. Mmg sgt sedih tp hanya Allah yg tahu apa perancangan nya. Tabah ea.. sprt sy, Allah hanya meminjamkn pd sy kembar lelaki selama 23mggu 2hari dlm kndungan.. sorg dpt hidup 3 hr dn sorg 7hr sahaja. Tp syukur, dpt jga menatap wjah mereka. Sama2 kta brdoa akn dipertemukn dgn ank2 kite di akhirat kelak. Mereka ank2 syurga, fad.. kita beruntung.. alhamdullillah.

hamizah said...

kita serupa.... :-)

Nurul Diyana said...

Saya seorang ibu kepada seorang puteri dan sedang hamil...tersentuh dengan cerita ini.. Al Fatihah buat Muhammad Sufi..anak syurga yang akan menjemput ibu ayah ke syurga nanti..itu janji Allah SWT.. La Tahzan...

www.nhdbabyshop.blogspot.com

Unknown said...

Allahuakbar kak.. moga akak n suami terus tabah..

Anak syurga sedang menanti akak n suami di sana..

..nOWa.. said...

Assalamualaikum..

Semoga Fad dan suami tabah. Sufi sedang menunggu kalian berdua di syurga..

*izinkan saya share ini di blog saya..terima kasih

Anonymous said...

Dear Fad;

I didn't know you, but we had gone thru d same experience...& my princess was on her 40weeks.. & A day after I've lost my dearest grandmother...on 18/2/2014.. 😞

Not only us.. There're few same cases that I heard from my closed friends too.. & it was like mine, no explanation on why it happen. Everything was fine according to d doctor. We just have to believe that is all faith written for us by the almighty.

I believe, Allah has prepare d best for us, keeping us a lovely little angle waiting for us there is HIS heaven. Bersyukur & tenanglah coz if you redha & ikhlas..kita akan berpeluang utk bersama dgn anak2 kita.

Alfatihah for both little angle..

Anonymous said...

Dear Fad;

I didn't know you, but we had gone thru d same experience...& my princess was on her 40weeks... & it was a day after I've lost my dearest grandmother...on 18/2/2014.. ��

Not only us.. There're few same cases that I heard from my closed friends too.. & like mine, no explanation on why it happen. Everything was fine according to d doctor. We just have to believe that is all faith written for us by the almighty.

I believe, Allah has prepare d best for us, keeping us a lovely little angle waiting for us there is HIS heaven. Bersyukur & tenanglah coz if you redha & ikhlas..kita akan berpeluang utk bersama dgn anak2 kita.

Alfatihah for both little angle..

NANI said...

kak Fad.....tahniah kerana berjaya menghadapi ujian Allah dengan jayanya....betul, Allah hanya menguji hamba-Nya yang mampu sahaja.. kaya, miskin, sihat, sakit semua itu ujian sama ada kita mampu menghadapinya dgn keimanan dan kesabaran......kak Fad dah ada yg menanti di syurga....semoga tabah n kita sama-sama doakan semoga segalanya di rahmati dan di lindungi Allah taala...
Al-fatihah untuk bby Sufi....

ein_alysha said...

Sedihnyer dan b strong ye...

Anonymous said...

Assalammualaikum...
Fad..tabah lah mnghadapindugaan dr NYA..wpun pedih dan sukar mnerimnya..insya Allah ada ganjaran bg org2 yg mnerima takdir Allah SWT. Sbgi sorg ibu detik kelahiran mmg paling manis dn tkn kita lupa..jdkn detik itu sbg pengubat rindu kpd arwah..sufi penghuni syurga..amin..

Anonymous said...

as salam Fad,
sedih dan terharu baca kisah Fad.
saya pun pernah alami apa yang Fad n suami alami, anak saya meninggal selepas 9 hari dilahirkan. sepanjang 9 hari tu, saya tak berkesempatan menjaganya kerana dia dimasukkan ke NICU kerana masalah jantung.
saya pula tinggal di wad selama 4 hari kerana dia dilahirkan secara pembedahan.
selepas keluar wad, saya hanya dapat melawat dan melihatnya dalam inkubator sahaja kerana dia dipenuhi dengan jarum dan wayar, tidak boleh memegangnya seperti biasa.
hanya pada hari ke 8 saya berpeluang memegangnya itu pun hanya sekejap tetapi perasaannya memang syahdu sekali. dan pada hari ke9, dia pergi meninggalkan saya n suami.
perasaan saya hanya Allah yang tahu. tapi saya tau, tempatnya sudah ada di syurga.
sudah 12 tahun dan kini saya sudah ada adik2nya tetapi ingatan padanya tetap ada.
saya doakan agar Fad dan suami tabah menghadapi dugaan ini n dikurniakan anak2 yang soleh n solehah selepas ini.
Al Fatihah untuk Muhammad Sufi.

SyAz n HaNi said...

Sedih sy bila bc coretan sis ni... Apa pun sis tabah ya.. Insyaallah ad rezeki lain allah janjikan...
Al fatihah buat Muhammad sufi..

ammboi said...

AL-FATIHAH UNTUK MUHAMMAD SUFI
Terima kasih atas perkongsian ini puan, semoga puan dan suami tabah. Insya Allah, rezeki itu pasti ada.

Unknown said...

Salam takziah buat puan & suami. Semoga terus tabah menghadapi ujian Dari Allah. Puan sebenarnya sangat bertuah..Muhammad Sufi menanti ibu & ayahnya di Syurga

Hamba Allah said...

Innalillah... Alfatihah... Aaminn

RieNa said...

innalillah..

hanya org terpilih yg menerima ujian ini..

Insyaallah, Sufi akan tunggu ibu ayahnya di syurga kelak..amin...

Unknown said...

innalillahiwainnailaihiraajiuun..
Yes.. Allah kan ade..
Fad n suami jangan lupa buat Aqiqah untuk sufi.. Nanti Sufi doakan untuk Fad n suami

chuya - the mother of A's said...

Fad.. chuya ni.. be strong.. hugs...

Anonymous said...

innalillah...
banyakkn bersabar fad...hanya insan2terpilih shj menerima ujian ini...Allah tsk sksn mnguji hambaNya sekiranya kita xmampu menghadapinya...sy sendiri pn alaminya...n fhm perasaan fad..sy kehilangan bb stlh shari 6jam dilahirkan...tanggal 26hb dis 2010jam 11 pg..perginya puteriku siti nur aisyah..hanya org yg alaminya akn fhm cmne perasaan..berpantang tnpa anak d cc..wlpn perit ttp ditempuhi jua...shinggakan dgr suara bb nanges pn ..mnitik air mata..moga roh bidadari syurga kita aman di sana...

Unknown said...

innalillahiwainnailaihiraajiuun..

Alhamdulillah sufi menanti di syurga

farradaim said...

assalam... saya sedih dan pilu membaca coretan fad...besar dugaan fad.... wlpn sy masih blum dikurniakan cahaya mata... saya rasa kesedihan fad... saya kagum dgn kekuatan fad sekeluarga... semoga allah mncucuri rahmat kepada fad sekeluarga....ya..... jgn bersedih... alllah kan ada.... alfatihah

Unknown said...

subhanallah.. tak tergambar perasaan.. tp fad bertuah sebenarnya.. al fatihah buat arwah..

Anonymous said...

Tq sis,tq for sharing ur story..its just most likely our story.yg beza nya cuma kami tak sempat sedar wujudnya anak kami dlm kndungan.kami cuma dpt tahu stelah die pergi mninggalkan kami.

hambaAllah said...

assalam dear..FAD ibu terpilih,subhanaAllah, hebatnye kuasa Allah.. be strong.. al fatihah
*hugs n tears

Sue Sopian said...

mungkin telah terlewat utk meninggalkan komen ini..

walaupun setahun telah berlalu, namun sy faham.. bukan senang utk kita melupakannya.. moga fad & suami tabah dlm menghadapi hari2 yg mendatang..

Alfatihah buat Muhammad Sufi.